Dojrzałość szkolna

        


     Dziś chciałabym Państwu przybliżyć pojęcie dojrzałości szkolnej, jak również zwrócić uwagę na jej najważniejsze aspekty. Pragnę Państwu pokazać co składa się na komponenty dojrzałości szkolnej.


Źródło: http://kasanaobcasach.com.pl/przygotuj-swoje-dziecko-do-pierwszego-dnia-w-szkole-1079




      Myślę, że jest to ważne dla rodziców, którzy posyłają dzieci do szkoły, zastanawiając się czy dziecko jest już gotowe na zmianę i jak my rodzice możemy dziecko wesprzeć w tym okresie. Ważne jest również aby rodzice pytali nauczycieli przedszkola o to jak dziecko zachowuje się w grupie, jakie są ich obserwacje i jak wspierać rozwój dziecka.




Źródło: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/77/20/28/7720286a08bb9654336e3146579a0af0.jpg


       W końcowej części postaram się też zawrzeć kilka umiejętności w jakie dziecko powinno być „wyposażone” rozpoczynając edukację szkolną.


DEFINICJA DOJRZAŁOŚCI SZKOLNEJ:
  • B. Wilgocka-Okoń: dojrzałość szkolna to osiągnięcie przez dziecko takiego stopnia rozwoju intelektualnego, społecznego i fizycznego, jaki jest niezbędny do sprostania wymaganiom szkoły.
  • S. Szuman: dojrzałość szkolna to osiąganie takiego poziomu rozwoju fizycznego, społecznego i psychicznego, które czyni je wrażliwym i podatnym na systematyczne nauczanie i wychowanie w klasie pierwszej.

NAJWAŻNIEJSZE ASPEKTY DOJRZAŁOŚCI SZKOLNEJ:
       Według M. Przetacznikowej dzieci uznane za dojrzałe do podjęcia nauki w szkole powinny:
  • Być wystarczająco na swój wiek rozwinięte fizycznie i ruchowo, mieć opanowane już w pewnej mierze percepcyjne ruchy rąk i palców, niezbędne przy pisaniu;
  • Mieć duży zasób wiedzy o świecie i orientację w bliskim otoczeniu;
  • Dziecko powinno porozumiewać się z osobami dorosłymi i dziećmi używając mowy potocznej, która jest zrozumiała dla odbiorcy;
  • Powinno podejmować czynności zmierzające do określonego celu i wykonywać je do końca;
  • Ważny jest odpowiedni stopień socjalizacji, tj. dziecko już powinno dostrzegać potrzeby innych dzieci, zwracać uwagę na ich nastrój, dbanie o dobre relacje, podejmować próby rozwiazywania problemów;
  • Powinno już potrafić opanować emocje i nie uzewnętrzniać ich w sposób gwałtowny;

KOMPONENTY DOJRZAŁOŚCI SZKOLNEJ według J. Parafiniuk-Soińska:
1. W zakresie dojrzałości fizycznej:
  • Wzrost i ciężar ciała
  • Sprawność motoryczna
  • Stan zdrowia
2. W zakresie dojrzałości umysłowej:
  • Rozumienie symboliki
  • Orientacja w świecie
  • Operacje myślowe- ujmowanie związków przyczynowo- skutkowych
  • Analizę wzrokowo-słuchową
  • Opanowanie mowy, słownika czynnego i biernego, pamięć i uczenia się
  • Koncentracji uwagi
  • Koordynacja wzrokowo-ruchowa
3. W zakresie dojrzałości społecznej:
  • Poczucie obowiązku, podporządkowywanie się poleceniom
  • Nawiązywanie kontaktów społecznych
  • Zbiorowe współdziałanie
  • Samopoczucie w grupie
4. W zakresie dojrzałości emocjonalnej
  • Kierowanie uczuciami i ich kontrolowanie
  • Podejmowanie inicjatyw
  • Doprowadzanie podjętych zadań do końca
5. W zakreie dojrzałości wolicjonalnej
  • Wytrzymałość w pracy, celową działalność
  • Podejmowanie inicjatywy
  • Doprowadzenie podjętych działań do końca



Dziecko idące do szkoły powinno być wyposażone w następujące umiejętności:

  • Powinno radzić sobie samodzielnie ze wszystkimi czynnościami samoobsługowymi
  • Czynności codzienne, zwykle nie powinny stanowić dla dziecka problemu
  • Dziecko powinno wiedzieć jak dbać o swoje zdrowie i starać się przestrzegać tych zasad
  • Powinno wiedzieć, jak należy się porozumiewać, zadawać pytania i słuchać odpowiedzi, przywitania się, przedstawienia, zaproszenia kolegów do zabawy, poprosić o pomoc
  • Zabawy w gry dziecięce i stosowania się do ich reguł
  • Wytrwałości w realizowaniu zadań i własnych pomysłów
  • Współdziałania z rówieśnikami i z dorosłymi
  • Przygotowanie do nauki czytania i pisania-zainteresowanie książeczkami, opowiadanie historyjki obrazkowe, dzielenie słów na sylaby, dobra koordynacja wzrokowo ruchowa (rysowanie, lepienie, wycinanie)
  • Przygotowanie do nauki matematyki-porównanie liczebności, wielkości przedmiotów, liczenie, dodawanie i odejmowanie na konkretach, określenie położenia przedmiotów oraz lewej i prawej strony, kolejności por roku, dni tygodnia i miesięcy


         Mam nadzieję ze udało mi się przybliżyć Państwu pojęcia dojrzałości szkolnej.
Pamiętajmy, iż umysł dziecka w tym okresie jest bardzo chłonny. Ćwiczmy wiec z dziećmi, bawmy się z nimi, grajmy w gry i zabawy to wszystko sprawi, iż nasze dziecko będzie się lepiej rozwijało. Poczucie więzi z rodzina jest dla dziecka niezbędnym fundamentem, na którym rozpoczyna się budowanie kolejnych umiejętności i sprawności.



Źródło: https://nishantmehta.wordpress.com/2012/12/15/childhood-is-short-and-maturity-is-forever/


Zapraszamy do śledzenia kolejnych postów i pozostawienia komentarza jeśli coś Ciebie zainteresowało! :)

Komentarze

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Popularne posty

Napisz do Nas:

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *