Dojrzałość szkolna
Dziś chciałabym Państwu przybliżyć pojęcie dojrzałości
szkolnej, jak również zwrócić uwagę na jej najważniejsze aspekty. Pragnę
Państwu pokazać co składa się na komponenty dojrzałości szkolnej.
Źródło: http://kasanaobcasach.com.pl/przygotuj-swoje-dziecko-do-pierwszego-dnia-w-szkole-1079
Myślę,
że jest to ważne dla rodziców, którzy
posyłają dzieci do szkoły, zastanawiając się czy dziecko jest już gotowe na
zmianę i jak my rodzice możemy dziecko wesprzeć w tym okresie. Ważne jest również
aby rodzice pytali nauczycieli przedszkola o to jak dziecko zachowuje się w
grupie, jakie są ich obserwacje i jak wspierać rozwój dziecka.
Źródło: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/77/20/28/7720286a08bb9654336e3146579a0af0.jpg
W
końcowej części postaram się też zawrzeć kilka umiejętności w jakie dziecko
powinno być „wyposażone” rozpoczynając edukację szkolną.
DEFINICJA
DOJRZAŁOŚCI SZKOLNEJ:
- B. Wilgocka-Okoń: dojrzałość szkolna to osiągnięcie przez dziecko takiego stopnia rozwoju intelektualnego, społecznego i fizycznego, jaki jest niezbędny do sprostania wymaganiom szkoły.
- S. Szuman: dojrzałość szkolna to osiąganie takiego poziomu rozwoju fizycznego, społecznego i psychicznego, które czyni je wrażliwym i podatnym na systematyczne nauczanie i wychowanie w klasie pierwszej.
NAJWAŻNIEJSZE
ASPEKTY DOJRZAŁOŚCI SZKOLNEJ:
Według
M. Przetacznikowej dzieci uznane za dojrzałe do podjęcia nauki w szkole
powinny:
- Być wystarczająco na swój wiek rozwinięte fizycznie i ruchowo, mieć opanowane już w pewnej mierze percepcyjne ruchy rąk i palców, niezbędne przy pisaniu;
- Mieć duży zasób wiedzy o świecie i orientację w bliskim otoczeniu;
- Dziecko powinno porozumiewać się z osobami dorosłymi i dziećmi używając mowy potocznej, która jest zrozumiała dla odbiorcy;
- Powinno podejmować czynności zmierzające do określonego celu i wykonywać je do końca;
- Ważny jest odpowiedni stopień socjalizacji, tj. dziecko już powinno dostrzegać potrzeby innych dzieci, zwracać uwagę na ich nastrój, dbanie o dobre relacje, podejmować próby rozwiazywania problemów;
- Powinno już potrafić opanować emocje i nie uzewnętrzniać ich w sposób gwałtowny;
KOMPONENTY
DOJRZAŁOŚCI SZKOLNEJ według J. Parafiniuk-Soińska:
1. W zakresie dojrzałości
fizycznej:
- Wzrost i ciężar ciała
- Sprawność motoryczna
- Stan zdrowia
- Rozumienie symboliki
- Orientacja w świecie
- Operacje myślowe- ujmowanie związków przyczynowo- skutkowych
- Analizę wzrokowo-słuchową
- Opanowanie mowy, słownika czynnego i biernego, pamięć i uczenia się
- Koncentracji uwagi
- Koordynacja wzrokowo-ruchowa
- Poczucie obowiązku, podporządkowywanie się poleceniom
- Nawiązywanie kontaktów społecznych
- Zbiorowe współdziałanie
- Samopoczucie w grupie
- Kierowanie uczuciami i ich kontrolowanie
- Podejmowanie inicjatyw
- Doprowadzanie podjętych zadań do końca
- Wytrzymałość w pracy, celową działalność
- Podejmowanie inicjatywy
- Doprowadzenie podjętych działań do końca
Dziecko
idące do szkoły powinno być wyposażone w następujące umiejętności:
- Powinno radzić sobie samodzielnie ze wszystkimi czynnościami samoobsługowymi
- Czynności codzienne, zwykle nie powinny stanowić dla dziecka problemu
- Dziecko powinno wiedzieć jak dbać o swoje zdrowie i starać się przestrzegać tych zasad
- Powinno wiedzieć, jak należy się porozumiewać, zadawać pytania i słuchać odpowiedzi, przywitania się, przedstawienia, zaproszenia kolegów do zabawy, poprosić o pomoc
- Zabawy w gry dziecięce i stosowania się do ich reguł
- Wytrwałości w realizowaniu zadań i własnych pomysłów
- Współdziałania z rówieśnikami i z dorosłymi
- Przygotowanie do nauki czytania i pisania-zainteresowanie książeczkami, opowiadanie historyjki obrazkowe, dzielenie słów na sylaby, dobra koordynacja wzrokowo ruchowa (rysowanie, lepienie, wycinanie)
- Przygotowanie do nauki matematyki-porównanie liczebności, wielkości przedmiotów, liczenie, dodawanie i odejmowanie na konkretach, określenie położenia przedmiotów oraz lewej i prawej strony, kolejności por roku, dni tygodnia i miesięcy
Mam
nadzieję ze udało mi się przybliżyć Państwu pojęcia dojrzałości szkolnej.
Pamiętajmy,
iż umysł dziecka w tym okresie jest bardzo chłonny. Ćwiczmy wiec z dziećmi,
bawmy się z nimi, grajmy w gry i zabawy to wszystko sprawi, iż nasze dziecko będzie
się lepiej rozwijało. Poczucie więzi z rodzina jest dla dziecka niezbędnym fundamentem,
na którym rozpoczyna się budowanie kolejnych umiejętności i sprawności.
Źródło: https://nishantmehta.wordpress.com/2012/12/15/childhood-is-short-and-maturity-is-forever/
Zapraszamy do śledzenia kolejnych postów i pozostawienia komentarza jeśli coś Ciebie zainteresowało! :)
Komentarze
Prześlij komentarz