Lęk przed matematyka w szkole - jak zapobiegać? KONSTRUOWANIE GIER - EDUKACJA MATEMATYCZNA
Wspieranie rozwoju umysłowego dzieci - EDUKACJA MATEMATYCZNA
Wiek przedszkolny jest najlepszym okresem do wspomagania dzieci w rozwoju umysłowym. Jeżeli będziemy to czynić umiejętnie, to można będzie skutecznie rozwinąć ich uzdolnienia matematyczne.
Celem konstruowania gier jest:
- zwiększenie odporności emocjonalnej dziecka przez zwielokrotnienie prób i doświadczeń przez niego podejmowanych
- pobudzenie ciekawości i wytrwałości, przyzwyczajanie dziecka do wysiłku intelektualnego
- powtarzanie i wspieranie umiejętności już nabytych
- ustawianie po kolei, numerowanie, przybliżenie dzieciom aspektu porządkowego i kardynalnego liczby naturalnej
- utrwalanie liczenia
- dostosowanie długości gry do możliwości skupienia uwagi
- wydłużenie uwagi dziecka przez możliwość bycia z rodzicem, budowanie więzi emocjonalnej
- łatwa dostępność wszelkich materiałów ( kartki, kredki, kostka, pionki, małe laleczki, samochody, klocki)
- rozwijanie rozumienia przyczynowo-skutkowego
- rozwijanie mowy u dzieci, gdyż wspólnie ustalacie zasady gry
- sprzyjanie zapamiętywaniu informacji
Aby skonstruować grę należy:
- narysować trasę wyścigu, odpowiednio długą, dostosowaną do poziomu koncentracji u dziecka i jego możliwości
- określamy miejsce startu i metę
- należy pomyśleć o pułapkach i premiach aby uatrakcyjnić grę dla dziecka
Celem wspomagania rozwoju umysłowego i edukacji matematycznej dzieci jest:
- dzieci, które rozwijają się bardzo dobrze, mogą być jeszcze lepsze, pod warunkiem, że rozwijane są ich specjalne uzdolnienia
- dzieci, które rozwijają się w wolniejszym tempie, trzeba skłonić do szybszego tempa rozwoju umysłowego, botylko w ten sposób będą mogły rozpocząć naukę szkolną bez porażek
- dzieciom, które rozwijają się w sposób nieharmonijny, należy umożliwić wyrównywanie deficytów rozwojowych i jednocześnie nie hamowanie tych zakresów rozwoju, w których osiągają ponadprzeciętne wyniki
Propozycje gier znaleźć można w następujących pozycjach:
- "Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki"
- "Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków"
- "Dziecięca matematyka - książka dla rodziców i nauczycieli"
- "Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier?"
Komentarze
Prześlij komentarz