Lęk przed matematyka w szkole - jak zapobiegać? KONSTRUOWANIE GIER - EDUKACJA MATEMATYCZNA

Wspieranie rozwoju umysłowego dzieci - EDUKACJA MATEMATYCZNA


Wiek przedszkolny jest najlepszym okresem do wspomagania dzieci w rozwoju umysłowym. Jeżeli będziemy to czynić umiejętnie, to można będzie skutecznie rozwinąć ich uzdolnienia matematyczne.

Dzieci w  wieku przedszkolnym charakteryzują się znacznymi równicami indywidualnymi w zakresie tempa rozwoju. Efektywność wspomagania rozwoju, a także wyniki edukacji matematycznej zależą od korzystnego dopasowania treści kształcenia do możliwości rozwojowych dzieci. Możemy wspierać rozwój dziecka przez konstruowanie gier planszowych.



Celem konstruowania gier jest:
  •  zwiększenie odporności emocjonalnej dziecka przez zwielokrotnienie prób i doświadczeń przez niego podejmowanych
  • pobudzenie ciekawości i wytrwałości, przyzwyczajanie dziecka do wysiłku intelektualnego
  • powtarzanie i wspieranie umiejętności już nabytych
  • ustawianie po kolei, numerowanie, przybliżenie dzieciom aspektu porządkowego i kardynalnego liczby naturalnej
  • utrwalanie liczenia
  • dostosowanie długości gry do możliwości skupienia uwagi
  • wydłużenie uwagi dziecka przez możliwość bycia z rodzicem, budowanie więzi emocjonalnej
  • łatwa dostępność wszelkich materiałów ( kartki, kredki, kostka, pionki, małe laleczki, samochody, klocki)
  • rozwijanie rozumienia przyczynowo-skutkowego
  • rozwijanie mowy u dzieci, gdyż wspólnie ustalacie zasady gry
  • sprzyjanie zapamiętywaniu informacji
Aby skonstruować grę należy:
  •  narysować trasę wyścigu, odpowiednio długą, dostosowaną do poziomu koncentracji u dziecka i jego możliwości
  • określamy miejsce startu i metę
  • należy pomyśleć o pułapkach i premiach aby uatrakcyjnić grę dla dziecka
Celem wspomagania rozwoju umysłowego i edukacji matematycznej dzieci jest:
  • dzieci, które rozwijają się bardzo dobrze, mogą być jeszcze lepsze, pod warunkiem, że rozwijane są ich specjalne uzdolnienia
  • dzieci, które rozwijają się w wolniejszym tempie, trzeba skłonić do szybszego tempa rozwoju umysłowego, botylko w ten sposób będą mogły rozpocząć naukę szkolną bez porażek
  • dzieciom, które rozwijają się w sposób nieharmonijny, należy umożliwić wyrównywanie deficytów rozwojowych i jednocześnie nie hamowanie tych zakresów rozwoju, w których osiągają ponadprzeciętne wyniki
Propozycje gier znaleźć można w następujących pozycjach:
  • "Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki"
  • "Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków"
  • "Dziecięca matematyka - książka dla rodziców i nauczycieli"
  • "Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier?"

Komentarze

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Popularne posty

Napisz do Nas:

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *